Dokumenty |
Úkolem školy je připravovat žáky na svět, ve kterém budou žít za dvacet let, ne na svět, který už dvacet let není.
|
Nedílnou součástí výchovně vzdělávací práce školy je hodnocení žáků. Jde o složitý proces, který klade vysoké požadavky na všechny pedagogické pracovníky. Hodnocení žáků základní školy je součástí jejich výchovy a vzdělávání.
Předpisy upravující hodnocení žáků na základní škole jsou zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) a vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky. Na úrovni konkrétní základní školy obsahuje podrobná pravidla hodnocení školní řád – příloha Pravidla hodnocení chování a vzdělávání žáků.
V září 2020 došlo v reakci na změny ve školství k úpravě systému hodnocení žáků ZŠ Dubné. Největší změnou je důraz na postupné osvojování a zavádění metod formativního hodnocení, nejviditelnější změnou je pak zavedení bodového systému průběžného hodnocení žákových výstupů. Součástí nového systému hodnocení je zavedení slovního hodnocení v rámci čtvrtletní zprávy a pololetního vysvědčení, které doplňuje klasifikaci z jednotlivých předmětů.
Tato stránka představuje podrobněji změny v novém systému hodnocení. Veškeré aspekty hodnocení žáků ZŠ Dubné jsou součástí Pravidel hodnocení chování a vzdělávání.
K souhrnnému hodnocení žákových výstupů je nově využíván bodovací systém. Ústní zkoušení, písemné práce, domácí úkoly, aktivita v hodině a další výstupy jsou hodnoceny na bodové škále 0 – 100, kde 100 představuje nejvyšší úroveň dosažených výsledků. Technicky jde o procentuální hodnocení žákovy úspěšnosti. Hodnocení jednotlivých výstupů je průběžně vyhodnocováno formou váženého průměru stejně, jako tomu bylo dříve u známek.
Převedení průměrného bodového hodnocení na souhrnné hodnocení za klasifikační období ve čtvrtletí a na konci pololetí provádí učitel daného předmětu s přihlédnutím k aktivitě, celkovému přístupu žáka v průběhu klasifikačního období a dalším kritériím. Souhrnné hodnocení na konci klasifikačního období obsahuje klasifikační stupeň – známku – a slovní hodnocení.
Přechod z historicky zažitého systému známek na bodový systém působí revolučně a vyvolává emoce. Ve skutečnosti je princip velmi podobný. Význam změny je především symbolický a psychologický, kromě toho poskytuje bodové hodnocení oproti pětistupňové klasifikaci mnohé výhody.
Bez ohledu na to, jaký druh aktivity byl učitelem hodnocen, v elektronické žákovské knížce se bodový zisk zobrazuje vždy na škále 0 – 100 bodů. Technicky jde o procentuální úspěšnost žáka v dané aktivitě, tj. 100 představuje nejvyšší úroveň výkonu. Pro žáky, především ty na prvním stupni, je pojetí procent neznámé, s tímto konceptem se seznamují až v průběhu druhého stupně. Z tohoto důvodu hovoříme o bodech, což nijak nezkresluje význam informace. Žák je seznámen s tím, že 100 bodů znamená nejlepší možné hodnocení.
Chceme varovat před snahou o přepočet bodového zisku na známku u každého jednotlivého hodnocení. To by bylo proti smyslu bodového hodnocení, a především není možné pro takový převod použít nějaký univerzální klíč. Žák se od učitele dozví, v čem se mu dařilo a kde jsou rezervy, není nutné, aby při tom věděl, jestli by to v případě známkování byla jednička nebo dvojka. Tento způsob uvažování je naopak žádoucí odstraňovat. Místo toho je vhodné se žákem i doma diskutovat o tom, co se mu podařilo a v čem je prostor pro zlepšení.
Učitel zadává do elektronického systému hodnocení buď formou bodového zisku z nejvyššího možného počtu bodů z dané aktivity, nebo přímo „procentuálním“ hodnocením na škále 0 – 100. V obou případech se hodnocení zobrazí v proporcionálně sjednoceném formátu na stupnici 0 – 100.
Váha hodnocení: Kromě toho zadává učitel vždy ještě parametr „Druh hodnocení“. Ten představuje váhu hodnocení, tj. význam hodnocené aktivity. Jde o technický parametr, který byl odjakživa obsažen v tzv. „malých a velkých známkách“ a s příchodem elektronických žákovských knížek ve váze známky. Váha hodnocení má význam při automatickém výpočtu průměrného hodnocení, které je stanoveno jako vážený průměr, nikoliv průměr aritmetický. Při diskusi o konkrétním hodnocení se žákem není nutné se tímto parametrem zabývat, jde o technickou záležitost, která nijak nesouvisí s tím, jaký výkon žák skutečně podal, ale pouze s tím, jak se toto hodnocení započítá do celkového průměru.
Kromě bodového zisku může učitel navíc zadávat slovní hodnocení.
Zadávání hodnocení do elektronické žákovské knížky
V elektronické žákovské knížce se nabízejí dvě cesty, jak zobrazit hodnocení žáka. Kromě toho, nejnovější hodnocení vidí žák/rodič také přímo na hlavní pracovní ploše.
Přístup k výpisu hodnocení žáka přes hlavní menu
V nabídce jsou k dispozici dva moduly hodnocení:
Zobrazí se kompletní výpis hodnocení z jednotlivých předmětů za celé pololetí ve formátu 0 – 100. Hodnocení jsou seřazena podle jednotlivých předmětů a druhu hodnocení (váhy hodnocení). Současně se zobrazuje celkový průměr hodnocení.
Ukázka modulu Hodnocení žáka/studenta
Při poklepání na konkrétní hodnocení se otevře „výpis hodnocení“ – podrobné informace o hodnoceném výstupu a jeho výsledku vč. případného slovního hodnocení:
Zobrazují se jednotlivá hodnocení z různých předmětů v chronologickém pořadí, v jakém je žák získal. Tento modul je vhodný ke sledování „čerstvých přírůstků“ v hodnocení.
Hodnocení se zde zobrazuje ve formátu, v jakém jej vyučující zadával. Žák/rodič tedy může podrobněji vidět, kolik bodů z kolika možných v dané aktivitě získal. Zobrazuje se rovněž váha hodnocení (pro hodnocení skutečného výkonu nedůležité) a případné slovní hodnocení.
Výpis průběžného hodnocení žáka
Na konci každého čtvrtletí vyhodnotí vyučující dosavadní průběh vzdělávání z daného předmětu a stanoví klasifikační stupeň včetně slovního komentáře k hodnocení. Vyučující každého předmětu má stanoven klíč k převodu průměrného bodového hodnocení na známku, výsledek tohoto převodu je ale pouze orientačním údajem, protože celkové hodnocení je dále ovlivněno dalšími skutečnostmi, jako je aktivita žáka, celkový přístup k předmětu, vliv možných momentálních výkyvů ve výkonu, systematičnost v přípravě na výuku atd.
Převod bodů na známku se navíc z důvodu odlišného charakteru jednotlivých předmětů v každém z nich liší. Učitel každého předmětu s převodním klíčem své žáky seznámí, apelujeme ale na to, aby se rodiče ani žáci nesnažili každé jednotlivé hodnocení převádět na známku. To je proti smyslu bodového hodnocení a smazává výhody tohoto způsobu hodnocení.
Pro převod bodového hodnocení na známku na vysvědčení bude u všech přdmětů použit náseldující orientační přepočet:
Orientační klíč k převodu bodového hodnocení na klasifikaci ve čtvrtletí
Až dosud jsme se zabývali souhrnným, tzv. sumativním hodnocením, jehož funkcí je „ocenění“ dosažené úrovně nějakého žákova výkonu pomocí známky, bodů či slovního hodnocení. Nejdůležitější funkcí hodnocení je ovšem jeho formativní, zpětnovazební funkce, tj. poskytnutí individualizované informace o tom, k jakému cíli žák směřuje, na jaké úrovni se nachází a na čem zapracovat, aby se k cíli přiblížil. Formativní hodnocení nepředstavuje konkrétní nástroj, ale přístup k hodnocení, který zahrnuje jak hodnocení učitelem, tak sebehodnocení a vrstevnické hodnocení. Přitom není důležité, zda toto formativní hodnocení probíhá pouze slovní formou nebo v jiné podobě – např. mapy učebního pokroku – a klasifikace této aktivity je zde spíše kontraproduktivní. Z těchto důvodů je v praxi možné, že konkrétní aktivita nebude ohodnocena body ani známkou, ale poslouží „pouze“ jako podklad pro další aktivitu. Když už by ale měla být konkrétní aktivita něčím „oceněna“, pak bodové hodnocení se svým pozitivním a individuálním charakterem lépe podporuje formativní funkci hodnocení.
Pro formativní hodnocení je specifický důraz na práci s chybou namísto trestání za chybu – chyba není chápána jako kritérium hodnocení (např. „dvě chyby = stupeň dolů“), ale jako příležitost k učení se. To odpovídá způsobu, jakým se děti učí od nejútlejšího věku. Dítě upadne na zem mnohokrát, než se naučí správně chodit. Nikoho by nenapadlo sčítat mu klopýtnutí a vystavovat mu podle toho známku. Všechnu tu dřinu a pády dítě navíc nepodstupuje pro nějakou známku nebo něčí pochvalu, ale učí se pouze samo pro sebe. To je snad ten nejmarkantnější rozdíl mezi tím, jak je k učení přistupováno před nástupem do školy a po zahájení školní docházky, kdy nastupují jedničky.
Ve čtvrtletí je provedena v jednotlivých předmětech čtvrtletní závěrka klasifikace a žáku je udělen klasifikační stupeň. Současně probíhají třídní schůzky, na kterých jsou detailně probírány výsledky vzdělávání žáků. Pololetní vysvědčení obsahuje klasifikaci z jednotlivých předmětů, přílohou vysvědčení je hodnotící zpráva žáka obsahující slovní hodnocení dosavadních výsledků vzdělávání žáka.
O způsobu stanovení klasifikačního stupně ve čtvrtletní zprávě a na vysvědčení je řeč v odstavci „Převod bodů na známky“ se zdůrazněním toho, že celkový průměrný bodový zisk je pouze orientačním ukazatelem a pouze jedním z kritérií pro stanovení souhrnného hodnocení.
Slovní hodnocení pak není volným slohovým cvičením, ale obsahuje konkrétní hodnocení k jednotlivým očekávaným výstupům daného předmětu v předem daném formátu.
Příloha 1 Pravidel hodnocení chování a vzdělávání žáků obsahuje rovněž pravidla slovního hodnocení. Jsou zde uvedeny základní principy a typické formulace a slovní spojení odpovídající konkrétní úrovni výkonu.
Příkladem toho, čeho by se měl učitel při psaní slovního hodnocení vyvarovat:
To je nepochybná pravda, kromě běžných organizačních a provozních problémů jde i o úpravu obsahu učiva a postupného zavádění nových metod výuky s důrazem na konstruktivistické pojetí učiva, kooperativní učení, badatelskou výuku, rozvoj kritického myšlení a další. Stejně jako v případě hodnocení, i zde existuje silná systémová poptávka. Mnoho těchto změn v praxi již postupně probíhá, pouze nejsou tak viditelné a natolik symbolicky důležité, jako známkování. V průběhu školního roku 2020-21 dojde jistě ze strany ministerstva v reakci na koronavirovou krizi k úpravě Rámcových vzdělávacích programů a tím k úpravě školních vzdělávacích programů jednotlivých škol. Důvodem je nutná „očista“ v obsahu učiva. V nadcházejících letech bude v České republice postupně dotvářen a implementován strategický dokument Strategie 2030+, který rovněž zasáhne do vzdělávání na všech jeho úrovních, a to včetně úpravy přijímacích a závěrečných zkoušek, aby více reflektovaly formativní funkci hodnocení.